Stop auto-sort

Questions that don't fit into any of the other categories

Stop auto-sort

Postby Brogaard » Thu Jun 21, 2018 10:26 am

The rating photos in Shuttersnitch used to be very simple and effective. Maybe I've triggered some setting, which I can't relocate or maybe something else has happened. Any way - after I have rated the 1-star images, I choose to see only rated images, and then keep on rating the one-star-imagesi, the rated images are constantly moved foreward in the filmstrip as I go on rating, meaning I will see the same images over and over again, as the focus in filmstrip shifts as well. This makes the rating of more than 1-star images totally useless.
OK this was hard to explain - does anybody follow my drift - and do anybody have a solution?
Brogaard

Re: Stop auto-sort

Postby TheBrew » Thu Jun 21, 2018 11:07 am

I'm trying to understand your situation. From what you write, you:

1. Rate some photos 1 star.
2. Turn on the filter to only show rated images (all 5 ratings, or just some of them..? All 5 stars have to be blue in the filter window for all of kinds of ratings to show up.)
3. Then you "keep on rating the 1-star images" ..to more stars or none?

The moving of the filmstrip could be related to the sorting - what sorting have you chosen?
Support the development of ShutterSnitch: Rate/review it in iTunes, Tweet about it, make Youtube videos, blog about it.. Get the word out.
TheBrew
The Developer

Postby Brogaard » Thu Jun 21, 2018 11:55 am

Not exactly:

I rate some photos 1 star

Then I click the Filter/Star-icon at right to show only rated images (all rated images are shown)

Then I go on and rate some of the 1-star rated images in this section/view with two stars.

Normally I can go on rating - the picture keeps their location in the film-strip until I click the Filter/star-icon again - which show al images at their proper places in the filmstrip. Then I would click the Filter/star-icon once more, and and I see all the rated images, only this time the images with two stars are shown first in the filmstrip, then the images with one star. From Here I normally would go on and rate the best of the twister images with three stars, double-tap the Filter/star icon and have the three star images grouped together first in the film strip, then the two star and last the one-star.

But what happens now, as I swipe through the one star-images and rate the best of them with two stars - the two-stars-images are instantly grouped in the filmstrip. Oh boy, this is difficult to explain... Say i have 20 images numbered from 1 to 20, all are rated with one star. The I start rating for two stars, I rate number 1,2 and three with two stars, but not 4,5,6 and seven. Then I rate number 8 two stars - and the images changes its place in the filmstrip and is shown right after number two. I swipe one more, but now I see number 4 - not number 9. So I keep on seeing pictures, I already has decided upon. When you have 200 pictures with only small differences, you very soon loose the oversight.

I reale hope you can tell me, what I am doing wrong. Shuttersnitch has been a fantastic help for me and my clients for several years, and this way of sorting 100s of images on location is fantastic. Thanks a lot for your help!
Brogaard

Postby TheBrew » Thu Jun 21, 2018 12:13 pm

Hov. Du er dansk - du kan bare skrive på dansk hvis det er nemmere for dig. :)

Hm. ja, noget er helt funky med sorteringen.. Jeg undersøger og vender tilbage når jeg ved lidt mere.
Support the development of ShutterSnitch: Rate/review it in iTunes, Tweet about it, make Youtube videos, blog about it.. Get the word out.
TheBrew
The Developer

Postby TheBrew » Thu Jun 21, 2018 1:37 pm

Du siger at en tidligere version af ShutterSnitch *ikke* sorterede filmstrimlen når du ændrede bedømmelsen? Det lyder faktisk som en fejl - hvis man har valgt at strimlen skal sorteres faldende på antal stjerner, så burde den altid være up-to-date. Men jeg kan godt se hvordan det kan have været en "heldig fejl" mens man bedømmer. Rart for øjnene, men ikke korrekt siden strimlen nu lyver - den er *ikke* sorteret som man har bedt om.

Det pudsige er, at når jeg prøver at gøre hvad du beskriver med en ældre version fra august sidste år, så opfører den sig korrekt - sorterer med det samme på antal stjerner efter jeg bedømmer.

Det lyder lidt som om du tidligere har haft sorteringen sat til f.eks. filnavn eller 'oprettet dato' idet du har bedømt. I det tilfælde vil billedet ikke skifte placering, siden bedømmelse ikke ændrer de værdier (..well, se nedenfor). Men så ville der ikke være sorteret på stjerner, så jeg er en smule forvirret.. Kan det være at der er et sorterings-trin du ikke nævnte i din opsumering?

Eller misforstår jeg - og sorterede den, men filmstrimlen "rullede" ikke over til at vise den nye placering? I så fald er løsningen nok simpel: Nogen kan have kommet til at slå "Auto Skift" til? Det er knappen med en lås og en pil nede til højre i filmstrimlen.

Med det sagt, så har jeg fundet 2 bugs:

1. Filens oprettelsesdato (og i visse tilfælde, dermed også "Billed taget") opdateres til det tidspunkt den bedømmes.
2. Den sortering man vælger via filter-knappen nederst til højre, bruges slet ikke når filmstrimlen er i "kun stjerne bedømte" tilstand(!)

Den perfekte opskrift på total forvirring. Jeg regner med at lægge en fixet version op til Apple i dag. Hvis den stadig ikke opfører sig som du vil ha', så skriv tilbage, så jeg kan grave dybere!
TheBrew
The Developer

Postby Brogaard » Thu Jun 21, 2018 3:23 pm

Hey hvor godt du er dansk! Det er lidt langhåret at forklare. Men først - tak tak tak for Shuttersnich!!!! Den gør virkeligt arbejdet så uendeligt eget lettere - når jeg sidder med kunden og går gennem 100er af skud direkte fra kameraet. Og netop fordi billederne i filmstrippen ikke automatisk byttede plads - før jeg påny bad om kun at se ratede billeder. Det er usandsynligt praktisk - men til gengæld i hvert for mig helt ubrugeligt, når jeg hele tiden skal gå gennem billeder, jeg een gang har dømt ude - fordi den sorterer billederne efter stjerner. Det har været et problem i en uge eller to - men tænkte, at jeg nok var kommet til at klikke på en eller anden indstilling - som jeg så bare ikke kan finde igen.

I øvrigt fantastisk at jeg nu også kan caption'e billederne on the fly. Fandt dog ud af, at hvis jeg har sat den til at gøre det automatisk mens jeg skyder, afbrydes forbindelsen til kameraet efter et stykke tid. Derfor gør jeg det nu umiddelbart efter jeg har fotograferet.

En fin detalje vil i forhold til mit workflow være, at jeg også kan på Titel med i Selection-list...

Sjovt i øvrigt også du er dansk - for mange år siden, da jeg begyndte at bruge dit program, kunne jeg ikke læse fil-selection ind i Lightroom - før jeg opdagede, at jeg skulle sætte min Ipad til at være engelsk...

Har 207 gallerier med gennemsnit +100 billeder i hver liggende på min nuværende Ipad, som jeg har haft siden december 17...
Brogaard

Postby TheBrew » Thu Jun 21, 2018 4:46 pm

Brogaard wrote:En fin detalje vil i forhold til mit workflow være, at jeg også kan på Titel med i Selection-list...

Hvilken titel mener du? Album titel, "Headline" metadata feltet, eller?
TheBrew
The Developer

Postby Brogaard » Fri Jun 22, 2018 8:26 am

Headline i meta-data fleet - den, der svarer til Titel, når du har importeret til lightroom
Brogaard

Postby TheBrew » Fri Jun 22, 2018 9:23 am

Okay, jeg har aldrig prøvet SnitchSync, men jeg går ud fra at plug-in’en skal opdateres hvis jeg ændrer formatet.

Den nye version af ShutterSnitch er forresten ude nu - løser den dit problem med rating?
TheBrew
The Developer

Postby Brogaard » Fri Jun 22, 2018 9:55 am

Hæ - du har aldrig prøvet Snitchsync... Det er jo halvdelen af glæden ved shuttersnitch - at alle mine valg er med ovre i LR. Den tager glad description med og læser den ind som Caption i LR.

Den nye version er ikke tilgængelig endnu i Appstore. Giver en melding såsnart jeg får den.
Brogaard

Next

Return to Other Questions