GeoTag issues causing sorting problems in Apple Photos?

Questions that don't fit into any of the other categories

GeoTag issues causing sorting problems in Apple Photos?

Postby Sune-DK » Tue Jul 25, 2017 9:54 pm

Dear all,

Bought ShutterSnitch to bring by old EyeFi card back to life - not least looking forward to geotagging my photos "on the run". When using GeoSnitch, everything works as expected. But if I use the ShutterSnitch built-in "Add current location" to a batch of pictures (tested with 50+), things get a bit weird. Two things happen:

a) Location does not become same for all pictures, but varies with up to a few km?!
b) Batch transfer to Camera Roll works like a charm, and pictures appear "in order" on the iPhone. But the picture order when transferred to Apple Photos (either via copying out in iTunes, or via iPhone's Camera Roll) can be totally scrambled.

It shows, that if I remove the geotag added by ShutterSnitch (not GeoSnitch), then import order will be OK. If I then re-apply, it may be OK... with a line under may. Anyone else with similar issue? Any good way to resolve?
Sune-DK

Re: GeoTag issues causing sorting problems in Apple Photos?

Postby TheBrew » Tue Jul 25, 2017 10:12 pm

Hej Sune, vi kan bare skrive på dansk, hvis det er nemmere. :)

Nogle spørgsmål:

Du siger at du batch opdaterer 50 billeder. Siden der er flere måder at gøre det på, hvordan præcist gør du? Manuelt per billede, eller multi-select mode og en action (tandhjulet)?

Jeg forstår ikke helt mht. b - Er "Camera Roll" og "Apple Photos" ikke den samme app hos dig? Eller taler vi Apple Photos på din Mac? (Der så ikke er sat op til at synkronisere med alle dine iOS enheder?)
Support the development of ShutterSnitch: Rate/review it in iTunes, Tweet about it, make Youtube videos, blog about it.. Get the word out.
TheBrew
The Developer

Postby Sune-DK » Tue Jul 25, 2017 10:29 pm

Fornemt på dansk :-)

Det er når der overføres til Mac'en der går ged i den.

Jeg udfører alt som "batch". Dvs.

- jeg batch-tagger (når jeg ikke lige har haft GeoSnitch slået til)
- jeg batch-overfører til "Camera Roll"
- Jeg batch overfører til Mac'ens "Photos" (Mac OS X 10.12.5) via "kabel".

Jeg har også prøvet at tage billederne ud via iTunes og så kopiere hele "Shoots" mappen til desktoppen og så importere den vej. Samme problem.

Selve processen jeg udfører er som følger.

a) Opretter et nyt ShutterSnitch event pr dag.
b) Overfører alt til dagens event fra mit EyeFi Pro X2 kort (8GB), mens det sidder i mit Nikon D600
c) Går i "batch" mode og bruger cirklen med "sort/hvid" til at vælge alt. Afhængigt af hvor jeg står i dagens event, vises det foto jeg senest har kigget på "øverst" i batchen. Antager dette er kosmetisk.
d) Jeg vælger "batch geotag" via tandhjulet (iøvrigt lidt ulogisk valg af ikon her - tandhjul normalt = settings?).
e) Derefter vælger jeg "batch transfer to camera roll"
f) Til sidst synkroniserer jeg med Mac'en's "Photos"

Jeg tror det er noget med tidsstemplet på opdateringen af meta-data. Synes jeg kan læse mig til i diverse forums, at Photo's har en tendens til at sortere efter seneste ændringstidspunkt i filen, og ikke tids-stemplet for hvornår billedet er taget. Og i Photo's kan man IKKE vælge at få billederne vist kronologisk efter tid - det er enten efter fil-navon, efter fil-titel eller "oldest / newest first". Desværre.

Så derfor er det enormt vigtigt at ShutterSnitch holder tidsstempel-rækkefølgen.

Det mærkelige er at vælger jeg at batch-remove geo-tag, så bliver rækkefølgen derefter korrekt.
Sune-DK

Postby TheBrew » Tue Jul 25, 2017 10:54 pm

Når ShutterSnitch batch opdaterer geo location, sætter den tidspunktet til "nu", og ikke det tidspunkt billedet er taget.

Vil det give "mening" til rodet du ser i Photos? At Photos bare sorterer 50 billeder ud fra hvornår de blev tagget indenfor de 10-15 sekunder det tager at tagge dem?

Jeg sørger for at bruge billedets tidsstempel (hvis det er der) i næste opdatering. Tak for at du gjorde opmærksom på det!
Support the development of ShutterSnitch: Rate/review it in iTunes, Tweet about it, make Youtube videos, blog about it.. Get the word out.
TheBrew
The Developer

Postby Sune-DK » Wed Aug 02, 2017 12:42 am

Hej,

Ja, ret sikker på det løser problemerne med sorterings-rodet. Løser det samtidigt præcisionen af "location" når der batch-geotagges, så jeg ikke længere kommer til at se spredningen på et par km på de forskellige billeder (Noget der er optrådt et par gange)?

Spørgsmål:
HAr du en løsning til hvordan jeg (og andre) kan få "ryddet op" i de billeder der er flyttet over i Photos og som nu roder forfærdeligt (nogle hundrede stykker der ikke kan vises til andre "fornuftigt" fordi de hopper frem og tilbage)? Eller er det bare at se fremad? De billeder der ligger i Photo's ligger ikke længere i ShutterSnitch.

En teoretisk mulighed er at kopiere dem til kamera-rullen på iPhone, derefter få dem ind i ShutterSnitch og der un-geo-tagge. Vil det virke?

Mvh - og tak for hurtig aktion,

Sune
Sune-DK

Postby TheBrew » Wed Aug 02, 2017 2:21 pm

Den nyeste opdatering du kan hente på App Store'en nu, bruger billedets dato når den skriver positionen.

Spredningen på X km lyder som et hardware problem. Når du sætter en tagging process i gang, beder ShutterSnitch om GPS opdateringer og begynder så at gemme den position som den får af iPhonen/iPaden. Hvis de svinger, er det fordi enheden giver nogle upræcise resultater. Min kode er bare "dum" og skriver de data den får serveret. :)
Jeg kan forestille mig at nogle enheder er lidt tid om at få et godt fix - det vil måske hjælpe at åbne Maps, lade den få et præcist fix på din position, og så gå tilbage til ShutterSnitch og sætte batch-processen i gang.

Jeg har strikket et program sammen, og vedhæftet det her, som kan opdatere GPS tidspunktet ud fra Exif datoen. 1. Hiv dine billeder ud af Photos (Vælg dem, File->Export->Export unmodified originals ..eller hvad det hedder i den danske version). 2. Åbn CaptureTimestamp.app 3. Marker alle filerne og træk dem over på appen.
Sørg for at du har happy-hour-plads - den kopierer filerne mens den retter, i tilfælde af at jeg har misset noget og du ender med korrupte billeder..
Når du har verificeret at alt gik OK, kan du slette billederne fra Photos og trække de rettede billeder over på Photos for at tilføje dem igen.

-------

For those of you who aren’t fluent in Danish: Versions of ShutterSnitch prior to 3.7.14 used the current time when adding geo location (which includes a timestamp) to a file. Now it uses the image capture time -- if that info is available in the metadata. If you want to update your old files, you can do it with the attached app.
Attachments
CaptureTimestamp.app.zip
(134.55 KiB) Downloaded 91 times
TheBrew
The Developer

Return to Other Questions